1.5 Rendement door omgevingsbewust ondernemen

Deze workshop met de titel ‘Rendement door omgevingsbewust ondernemen’ werd verzorgd door Gea Bakker Smit, sectorspecialist Biologische Landbouw bij de Rabobank. In deze workshop werd ingegaan op de internationale trends binnen de landbouw voor de komende 30 jaar en dan met name de veranderende vraag vanuit de consument. 

 

Actualiteiten
Gea begon met een aantal actualiteiten om haar presentatie in te leiden. Krantenkoppen zoals “consumenten kopen meer duurzame producten”, “biologische boerderijen trekken 45.000 bezoekers” en “duizend vierkante meter bloemen extra voor de bijen in de stad”. Zij geeft aan dat deze groeiende nadruk op duurzaamheid en interesse van consumenten, ondernemers en overheid zowel een kans als een uitdaging is. 

 

Volhoudbare landbouw
De Rabobank werkt met de volgende concrete uitdagingen voor 2050: Elke maand zijn er wereldwijd 5 miljoen meer monden te voeden, 1/3 van het wereldwijde voedsel gaat verloren of wordt verspild, ruim 95% van de Nederlandse kinderen eet onvoldoende groente en fruit, iedere 20 jaar verdubbelt het aantal mensen dat afhankelijk is van 1 boer. De Rabobank is aan de hand van deze uitdagingen samen met de sector op zoek naar “volhoudbare landbouw”, waarvoor gekeken moet worden naar zowel productie als verspilling. 

 

Hybride consument
Aan de hand van een aantal grafieken en figuren bracht Gea in beeld dat de consument verandert. Zij heeft eerst uitgelegd wat een hybride consument is: De traditionele consument zit vooral in het middensegment (zoekt een balans tussen prijs en kwaliteit) terwijl de hybride consument juist niet in dat middensegment te vinden is, zij gaan doordeweeks voor goedkope voedingsmiddelen (het lage segment, denk aan bijvoorbeeld de Lidl) en geven het geld dat zij daarmee besparen in het weekend uit aan voedsel dat duurzaam is, hoge kwaliteit/meerwaarde heeft en waarvan de oorsprong bekend is (het hoge segment). De nieuwe consument is ouder, meer vermogend en kritischer. De middenmoot is een uitstervend ras. Deze veranderingen zijn samengevat in een aantal trends die relevant zijn voor de voedselindustrie: 

 

Meer vraag naar transparantie. Waar komt mijn eten vandaan? Hoeveel impact heeft de productie op het milieu? 

Meer interesse in ‘gezond, natuurlijk, vers’. Denk aan biologisch, glutenvrij, GMO-vrij, weerstand verhogende voedingsmiddelen. 

Online/mobiel/social. Zowel de koop- en verkoop en het adverteren van producten als de ervaringen van de consument zijn steeds meer in de digitale wereld te vinden. 

Gemak. Kortere bereidingstijd, maaltijden uit 1 verpakking, bezorging en ‘on the go’ voedsel wordt steeds meer populair in onze drukke samenleving. 

De hybride consument. 

 

Meerwaarde toevoegen
Wat belangrijk is om in te spelen op deze trends is het toevoegen van meerwaarde. Voorbeelden van toegevoegde waarde zijn bijvoorbeeld Pink Lady appels (premium varianten), gemakkelijke producten als snack-tomaatjes en eetrijpe avocado’s, streekproducten en de nadruk op duurzaamheid (fair-trade, biologisch). 

 

Het biologische aandeel in de voedselindustrie is klein (3%) maar zal over 10 jaar ruim verdubbeld zijn (7%). De groei verschilt wel per productgroep. Zo is dat voor babyvoeding +30% maar voor zuivel +5%. Voor deze groei zijn diverse concepten mogelijk en hoeven bedrijven niet per se volledig over te schakelen naar biologisch. Communicatie naar de klant is het meest belangrijk, het profileren van het bedrijf. Bijkomend voordeel is dat een kortere keten de ondernemer ook meer macht geeft. 

 

Doel van duurzaam
Het doel van duurzaam ondernemen volgens de Rabobank is het ontwikkelen van een duurzame vorm van landbouw, continuïteit van het bedrijf, een hoger inkomen en innovaties. Hierbij is landbouwkundige ontwikkeling belangrijk, vakmanschap een vereiste, moet er gekeken worden naar hoe de producten verwerkt worden en hoe het met de marketing zit, en is samenwerking uiteindelijk de kunst. De pijlers bij het financieren hiervan zijn de ondernemen, de onderneming en de omgeving, rentabiliteit en vermogen/zekerheden. In de voorwaarden voor het verstrekken van een lening en de tarifering wordt nu al rekening gehouden met de duurzaamheid van een bedrijf. De Rabobank wil echter niet sturen en is in hoofdzaak financier. 

 

In de zaal was gedurende de presentatie enige wrijving te merken. Zoals één van de deelnemers opmerkte blijkt dit mooi geschetste beeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen nog niet altijd uit gesprekken met de financieel adviseurs van de Rabobank. Dit is waarschijnlijk de oorzaak van enige weerstand. Een aantal keren heeft de moderator gedurende de presentatie de aandacht terug moeten leiden naar de spreker en het thema. Uit de discussie bleek echter wel dat vooral definities (bijvoorbeeld van ‘gezond’ en ‘duurzaam’) sterk per persoon kunnen verschillen. Ook spraken meerdere ondernemers uit dat ze wel willen inspelen op de genoemde trends, groener willen worden en zich meer willen profileren, maar dat de financiering hiervan nog erg lastig is. 

 

Download presentatie

spacer
spacer

Foto’s

spacer

Heeft u vragen?
Neem contact met ons op

Vogelbescherming gaat zorgvuldig om met uw gegevens. Wij gebruiken ze om u te informeren over ons werk, onze producten en voor marketingdoeleinden. Als u daar bezwaar tegen hebt, kunt u dat aangeven via info@vogelbescherming.nl . Klik hier voor meer informatie over privacy
spacer